+31610957015 coendewit@gmail.com

Materialisme

Materialisme

Met de opmerking: ‘Je zult toch zelf moeten fietsen.’ wordt vaak een discussie over fietsen en bijbehorende accessoires afgesloten. Maar uit menig onderzoek blijkt juist dat materiaal wél grote invloed heeft op de snelheid waarmee je fietst. Nu dacht ik een deftige fiets te hebben die aerodynamisch zijn mannetje staat. Maar ondanks het opzetstuur en de velgen van 52 milimeter blijkt er veel te verbeteren: het verschil tussen een aerodynamische racefiets met opzetstuur ten opzichte van een volledige tijdrituitrusting, TT-fiets, helm en snelpak kan meer dan 50 Watt  bedragen! Mijn fietspositie, kleding en helm zouden volgens het onderzoek in Tour ongeveer 382 Watt verbruiken ten opzichte van 319 Watt in een geoptimaliseerde TT-houding met helm en kleding.

En wat zou volgens de theorie een besparing van 63 watt opleveren? Een gloeilamp met dat wattage geeft aardig licht, zou je zeggen. Volgens internetbronnen geldt de volgende stelregel:

0.1 lbs (50 g) of drag (at 30 mph) = 0.5 s/km = 5 W = 0.005 m^2 CdA = 0.0005 Crr.

Ik rijd geen 48 kilometer per uur maar iedere 5 Watt scheelt op een afstand van 40 kilometer dus zo’n 20 seconden! 63 Watt is goed voor 252 seconden, oftewel 4 minuten en 12 seconden.  Daarmee zou ik de snelste fietser zijn in de duatlons waaraan ik tot nu toe heb deelgenomen… Ik kan een aardig stukje fietsen maar dit lijkt een beetje op jezelf rijk rekenen. Met de helft ben ik al meer dan tevreden. 😉

Reden genoeg dus om te gaan shoppen! De aerohelm is die van Giro geworden: de Selector. Deze heb ik na enig speurwerk goedkoop weten te bemachtigen. Voordelen van deze helm zijn onder andere het geïntegreerde vizier en de aanpasbare ‘staart’ zodat deze goed aansluit op je rug.

Giro Selector

De fiets was een lastiger traject. Ik wilde een fiets waarvan onafhankelijke windtunnel-metingen beschikbaar zijn. Iedere fabrikant zegt zelf hoe geweldig de fiets is en dat hij wel 40 Watt sneller is dan een gewone racefiets. Daar kun je natuurlijk niets mee: ‘Wij van wc-eend adviseren wc-eend’… Gelukkig heb ik verschillende resultaten gevonden. Volgende probleem is dat niet alle fietsen getest worden en ze dus niet vergelijkbaar zijn. Blijven de fietsen over die dus getest zijn. De toppers uit die tests zijn allemaal zonder uitzondering boven budget. Een opgetuigde Scott Plasma bijvoorbeeld kun je 9000 euro op stuk slaan en een vergelijkbare zak geld kun je uitgeven aan een Trek Speed Concept of een Cervélo P4. Mijn huidige huismerk Canyon Speedmax CF, het oude model, kwam helaas niet best uit de test en viel dus af. Hij verloor meer dan 10 Watt ten opzichte van de Scott (ruim 40 seconden op 40 km dus!).

Een interessante optie bleek de Rose Aeroflyer te zijn. Deze kwam verrassend goed uit de windtunneltest en kon zich meten met de toppers. Gemiddeld had deze fiets bij 40 km/uur zo’n drie Watt meer nodig. Afgezet tegen de meer dan redelijke prijs leek dit de fiets te worden. Verder studerend zag ik dat deze fiets een zithoek heeft van maximaal 76 graden, waar de andere fietsen tot 78 en een halve graad doorgaan. Hierdoor zou ik, en vele anderen met mij, nooit een optimale aerohouding kunnen aannemen. Rekening houdende met het feit dat van alle luchtweerstand die je opwekt er 75% veroorzaakt wordt door de berijder, zou je bij een 90 graden heuphoek behoorlijk rechtop moeten zitten en dus meer weerstand zal opwekken dan op een andere fiets. Maak je de heuphoek kleiner dan 90 graden door dieper te zitten kun je minder vermogen trappen dus schiet je je doel ook voorbij. Rose Aeroflyer exit dus.

Uitgebreider zoeken leerde dat de Cervélo P3 aerodynamisch nog steeds top-of-the-line is ondanks zijn bejaarde leeftijd. Hij wordt nog steeds gemaakt door Cervélo en heeft een ongelofelijk trackrecord. Tunneltesten geven aan dat hij vooral bij scherpe windhoeken dus frontaal of bij hoge snelheden niet meer dan 1 Watt meer nodig heeft dan de Scott en 5 Watt meer dan de huidige topper de Specialized Shiv TT. Omdat de P3 al even bestaat is hij ook tweedehands redelijk te verkrijgen. Mijn eerste zoekopdrachten leverden al resultaat een P3 uit 2012! Na enige onderhandeling was ik er al uit: dit wordt hem!

Cervélo P3

De wielen die bij de fiets gekocht konden worden waren van Profile, zagen er goed uit, 82 mm hoge velgen maar deze wielen zijn de eerste stappen van Profile op wielengebied. Tweedehands, dus onzeker hoe er mee omgegaan is, hoeveel kilometers en in welke omstandigheden er zijn gereden; hoe lang zouden bijvoorbeeld de naven nog meegaan? Daarnaast was er geen enkele objectieve meting te vinden of zelfs een afzetkanaal waar ze verkocht worden. De wielen worden dus het volgende project: betaalbare aerodynamische wedstrijdwielen. Op de voorlopige lijst staan (ook de minder betaalbare): Zipp 808, Sram S80, Mavic 80, HED H3D, HED Jet 6 en Vision Metron 81. Draadbanden zijn een voorwaarde en voorkeur hebben wielen met een aluminium remrand. To be continued!